Regionalna Izba Obrachunkowa w Rzeszowie zaprasza Prezydentów, Burmistrzów, Wójtów, w dniu 5 września 2024 r. w godz. 9.30 - 15.00 na seminarium nt.: „Uprawnienia i obowiązki wójta (burmistrza, prezydenta) w zakresie gospodarki finansowej gminy”.
Celem seminarium jest zapoznanie Państwa z zadaniami, jakie spoczywają na jednoosobowym organie wykonawczym gminy.
Wykłady prowadzić będą: Prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie i członkowie Kolegium Izby.
Miejsce seminarium – Hotel Wellness & Spa Nowy Dwór w Świlczy, Świlcza 146E, 36-072 Świlcza.
Koszt seminarium jest szacowany na około 325 zł od osoby (obejmuje: wykłady, materiały szkoleniowe, które będą udostępnione po szkoleniu na portalu zgłoszeniowym, lunch, serwis kawowy).
Płatności należy dokonać na dwa rachunki:
- około 225 zł na rachunek Hotelu Wellness & Spa Nowy Dwór w Świlczy nr 07 1930 1392 2001 0001 3707 0001 – płatność po szkoleniu,
- 100 zł na rachunek Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie nr 24101015280015572231000000 – płatność po szkoleniu.
Ostateczny koszt uczestnictwa (w części dotyczącej płatności na rzecz Hotelu Wellness & Spa Nowy Dwór w Świlczy) jest uzależniony od liczby uczestników seminarium i może różnić się od podanego wyżej.
Zapisy na szkolenie prowadzone są wyłącznie elektronicznie, na stronie internetowej www.szkolenia.rzeszow.rio.gov.pl, do dnia 2 września 2024 r.
Ilość miejsc jest ograniczona, w związku z czym decyduje kolejność zgłoszeń.
Informacje dotyczące organizacji szkolenia udzielane są pod nr tel. 17 85 900 46, natomiast w zakresie kwestii informatycznych, związanych z zapisem na szkolenie, pod nr tel. 17 85 900 50 w. 118.
Program seminarium
- Regionalne izby obrachunkowe jako państwowe organy nadzoru w sprawach finansowych – Pan Mirosław Paczocha - Prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie godz. 9.30 – 10.15.
- Pozycja ustrojowa regionalnych izb obrachunkowych jako organów nadzoru:
- regionalne izby obrachunkowe jako organy konstytucyjne,
- regionalne izby obrachunkowe jako organy państwowe.
- Struktura organizacyjna regionalnych izb obrachunkowych:
- kolegium regionalnej izby obrachunkowej jako organ izby,
- wydziały izby.
- Działalność regionalnych izb obrachunkowych:
- nadzór nad gospodarką finansową jednostek samorządu terytorialnego i innych podmiotów:
- kryteria nadzoru,
- przedmiot nadzoru,
- kontrola gospodarki finansowej:
- zakres kontroli,
- kryteria kontroli,
- opracowywanie raportów, analiz i opinii:
- opinie wydawane przez izby,
- raport o stanie gospodarki finansowej gminy,
- działalność informacyjna, instruktażowa oraz szkoleniowa.
- nadzór nad gospodarką finansową jednostek samorządu terytorialnego i innych podmiotów:
- Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych.
- Zadania i kompetencje wójta (burmistrza, prezydenta miasta) związane z uchwaleniem i wykonywaniem budżetu – Pani Iwona Szymańska - członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie godz. 10.15 – 11.45
- Zadania i kompetencje wójta (burmistrza, prezydenta miasta) związane z opracowaniem i uchwaleniem uchwały budżetowej:
- przygotowanie projektu uchwały budżetowej:
- tryb prac nad projektem uchwały budżetowej,
- konstrukcja projektu uchwały budżetowej,
- uzasadnienie do projektu uchwały budżetowej,
- materiały informacyjne.
- przedłożenie projektu uchwały budżetowej organowi stanowiącemu i regionalnej izbie obrachunkowej,
- zmiany w projekcie uchwały budżetowej,
- podstawa gospodarki finansowej do czasu podjęcia uchwały budżetowej,
- uchwalenie uchwały budżetowej.
- przygotowanie projektu uchwały budżetowej:
- Zadania i kompetencje wójta (burmistrza, prezydenta miasta) związane z wykonywaniem budżetu:
- zasady gospodarki finansowej,
- zaciąganie zobowiązań,
- dysponowanie rezerwami,
- blokowanie środków publicznych,
- zmiany w budżecie.
11.45 – 12.15 przerwa kawowa
- Postępowanie nadzorcze prowadzone przez regionalna izbę obrachunkową w zakresie działalności finansowej – Pan Mariusz Hadel - członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie godz. 12.00 – 13.30
- Definicja nadzoru nad samorządem terytorialnym.
- Podstawy prawne nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego.
- Legalność jako kryterium nadzoru nad samorządem terytorialnym.
- Środki nadzoru nad samorządem terytorialnym.
- Właściwość rzeczowa organów nadzoru.
- Przedkładanie uchwał i zarządzeń organowi nadzoru w świetle ustaw ustrojowych.
- Przedstawienie informacji i danych niezbędnych do wykonywania nadzoru.
- Wymogi formalno-prawne prowadzonego postępowania nadzorczego.
- Wykonalność a prawomocność rozstrzygnięć nadzorczych.
- Skarga do sądu administracyjnego na rozstrzygnięcie nadzorcze.
- Obowiązki wójta (burmistrza, prezydenta miasta) jako kierownika jednostki sektora finansów publicznych, wynikające z ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych – Pan Janusz Mularz - Rzecznik Dyscypliny Finansów Publicznych właściwy w sprawach rozpatrywanych przez Regionalną Komisję Orzekającą w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Rzeszowie godz. 13.30 – 14.15
- Zakres przedmiotowy ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 104):
- znamiona przedmiotowe czynów stanowiących naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
- najczęstsze naruszenia przepisów prawa materialnego skutkujące odpowiedzialnością w świetle prowadzonych postępowań przez właściwe organy w latach 2022-2023.
- Przesłanki podmiotowe odpowiedzialności kierownika jednostki sektora finansów publicznych (członków organów kolegialnych) j.s.t. za naruszenie dyscypliny finansów publicznych:
- wzorzec dochowania należytej staranności jako przesłanka podmiotowa odpowiedzialności kierownika jednostki sektora finansów publicznych,
- przesłanki wyłącznej odpowiedzialność kierownika jednostki sektora finansów publicznych w zakresie rachunkowości, audytu wewnętrznego oraz kontroli zarządczej,
- warunki prawidłowego powierzenia obowiązków i odpowiedzialności pracownikom jednostki, forma i treść powierzenia obowiązków,
- rozwiązania organizacyjne przyjęte w jednostce jako przyczyna powstania nieprawidłowości skutkujących odpowiedzialnością za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
- Obowiązki kierownika jednostki związane z informacją o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych (art. 95 ustawy) i zawiadomieniem o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych (art. 96 ustawy).
14.15 – obiad